Sörön10 skrev 2012-10-29 21:49:21 följande:
Hej!
Funderade också i samma banor. Inte minst pga att vår solist hoppade av en månad innan vigsel och det var stört omöjligt att hitta en ny. Lyckades till sist, fem dagar innan! Nervpärs!!
Jag bestämde mig rätt snart för att jag inte skulle sjunga ändå. Ville få vara "bara" brud och få vara nervös och fokusera helt på min man, inte behöva tänka på sångtext, att det skulle låta bra osv. Har sjungit på massor av vigslar och liknande tidigare så jag skulle nog inte bli nervös, eller vad vet jag, men jag ville få ha den andra rollen!
Däremot sjöng jag på festen, fanns liksom aldrig nåt annat på kartan!

Drog av Du är min man och det var skitkul!
En vän till mig berättade om ett bröllop där bruden sjöng sina löften till sin man. Hon var toknervös och det blev inte alls bra, tydligen. Trist för dem.
Av samma anledning sjunger jag aldrig på familjemedlemmars begravningar. Där vill jag få sörja och inte bry mig om huruvida rösten håller, läsa texter eller dylikt.
Kan tänkas lite motsägelsefullt men jag kommer sjunga på min dotters dop om två veckor!

En vers och en refräng ur Kärleksvisan, mest för att jag vill och det är hon som står i centrum, inte jag. Inbillar mig att rollen som "dopbarnets mor" inte är lika ansvarstyngd och nervositetsframkallande....
Har hört om vissa som har en "backup-solist" och pallar man inte själv så sjunger denne, men känner man att det funkar så sjunger man själv! Kanske vore nåt?
Lycka till, hur du än väljer att göra!
Tack för ditt svar! :)
Smart! Man kanske skulle kunna ha lite framträdanden på festen efteråt- fast inget som står i något program eller så, så man kan känna efter lite grann om man vill sjunga eller "bara" vara brud som du sa.
Ja, du har rätt! Det är ju inte alltid det blir så bra om man är så känslomässigt engagerad, och det är man ju minst sagt på sitt eget bröllop.
Tack! :)
Lycka till med din dotters dop! :)